niedziela, 5 lutego 2012

TS-11 Iskra

5 lutego 1960 r. odbył się pierwszy lot samolotu TS-11 Iskra. Konstruktorem tej maszyny był Tadeusz Sołtyk, który wsławił się inną szkolną maszyną czyli tłokowym TS-8 Bies. 

Przez następne lata wyprodukowano 424 egzemplarze Iskry. Samolot ten bez powodzenia uczestniczył w konkursie na odrzutowy samolot szkolny państw Układu Warszawskiego. Jedyny sukces eksportowy odniesiono w Indiach, które użytkowały Iskry w liczbie 50 sztuk w latach 1975 – 2004.

Siły Powietrzne w dalszym ciągu wykorzystują Iskry do szkolenia pilotów i doskonalenia ich umiejętności. Następcą Iskry nie został samolot I-22 Iryda, tylko włoska konstrukcja M-346.

Bibliografia
- S. Bartosik, M. Łaz, R. Senkowski, TS-11 Iskra. Monografie lotnicze, Toruń 2001.

101 – pierwszy seryjny egzemplarz. Służył w 60 LPSz, od 1990 r. w MWP Warszawa


1007 – samolot wykorzystywany w 38 LPSz, 58 LPSz, 60 LPSz, 61 LPSz, od 1995 r. w MLP Kraków.


1 – poprzedni numer 0730. Od 1991 r. samolot nr. 1 w zespole „Biało Czerwone Iskry”. Od 2007 w MLP Kraków.


1411 – samolot wykorzystywany w 28. PLM, 34. PLM, 1 DL MW. W 2003 r. MW RP zrezygnowała z eksploatacji Iskier. Samoloty pozbawiono specjalistycznego wyposażenia rozpoznawczego i przekazano do Sił Powietrznych. Obecnie Iskra n\b 1411 służy w 41 ELT w Malborku.


1909 – samolot wykorzystywany w 2. PLM, 58. LPSz, 7. PLS MW, 3 DL MW. Od 2004 r. w MLP Kraków.

1618 - samolot wykorzystywany w 32. PLRT, 7. PLMB-R, 11. PLM, 3. PLM, 11. PLM, 6. ELT. Zdjęcie pochodzi z 2012 roku z 22. BLOT.

0 komentarze:

Prześlij komentarz