poniedziałek, 20 maja 2013

50 lat 56 Pułku Śmigłowców Bojowych

Z okazji 50 lat istnienia 56 Kujawskiego Pułku Śmigłowców Bojowych w dniu 18 maja zorganizowano uroczystość i Dzień Otwarty na lotnisku w Latkowie.
Przygotowania do powstania 56 Pułku trwały od jesieni 1962 roku. 18 maja 1963 r. zostaje wydany pierwszy rozkaz dowódcy jednostki - puł. pil. Bolesława Andrychowskiego. Dzień ten uznany jest za oficjalne święto Pułku. 
W okresie PRL jednostka czynnie uczestniczyła m.in. w:
- zwalczaniu zatorów lodowych na rzekach
- Operacji "Dunaj"
- promowaniu uzbrojonych wersji Mi-2 (legendarny Cyrk Przydatka)
- szkoleniu libijskich lotników pod nazwą Wielka Usługa Eksportowa
W 1982 roku jednostka została przeformowana w 56 Pułk Śmigłowców Bojowych. Natomiast przełomowym wydarzeniem okazało się wprowadzenie do uzbrojenia śmigłowców Mi-24W co miało miejsce w kwietniu 1986 r. 
Transformacja ustrojowa przyniosła wiele zmian organizacyjnych (rozbrajanie Mi-2 aby nie przekroczyć norm ustalonych w układzie CFE-1) ale przyniosła również efektowne pokazy grupy akrobacyjnej. W połowie lat dziewięćdziesiątych Pułk prowadził loty nad wschodnią granicą w celu wspierania działań Straży Granicznej.
Wstąpienie do NATO przyniosło szereg nowych zobowiązań sojuszniczych czego efektem był udział inowrocławskich lotników i personelu naziemnego w misjach w Iraku i Afganistanie.
Obecnie do 56 Bazy Lotniczej trafiają zmodernizowane śmigłowce W-3PL Głuszec, które realnie podnoszą możliwości bojowe jednostki. Niestety to jest tylko rozwiązanie tymczasowe do momentu wprowadzenia nowych maszyn bojowych.

Bibliografia
- M. Rusiecki, "56 Kujawski Pułk Śmigłowców Bojowych", Lotnictwo Wojskowe nr 2\2003,
- M. Rusiecki, "56 Kujawski Pułk Śmigłowców Bojowych", Lotnictwo nr 5\2008
- http://gdziewojsko.wordpress.com/listy

Kilka lat temu w Pruszczu Gdańskim od jednego lotnika udało mi się pozyskać naszywkę i to (wraz z korzystaniem z produktów firmy Krajan) był mój jedyny kontakt z Kujawami. Aż do soboty.

Personel 56 Bazy Lotniczej. Tak na marginesie to nie jestem fanem obecnych struktur polskiego lotnictwa. Wolałem tradycyjne pułki niż eskadry i bazy lotnicze.

SW-4 n\b 6605

W-3PL Głuszec n\b 0901 - prototyp zmodernizowanego Sokoła do wersji Głuszec. Maszyna ta służy do zadań CSAR i bezpośredniego wsparcia.

Ruchome stanowisko z 12,7 wkm WKM-Bz, kierowanym za pomocą celownika nahełmowego
Boczne stanowisko strzeleckie
Głowica optoelektroniczna i wciągarka
W-3PL Głuszec n\b 0820
Mi-2URN n\b 7337, maszyna przystosowana do działań z wykorzystaniem NVG
Mi-2URP n\b 7338
Uzbrojenie rakietowe w postaci rakiet Malutka i boczne stanowisko strzeleckie
Najlepszy sposób o proste rozwiązanie czyli jak poradzić sobie z nieoczekiwanymi przewodami elektrycznymi
Mi-24W n\b 741, maszyna dostosowana do działań z wykorzystaniem NVG i uczestnik działań PKW Afganistan
 
Pociski ppanc 9K114 ”Szturm-W
 Mi-17AE n\b 607 - śmigłowiec ewakuacji rannych
Mi-14PŁ n\b 1001 

 Defilada lotnicza
 Przelot pary Su-22M4 - był to jeden z głośniejszych elementów pokazów w powietrzu

 Desant ze śmigłowca
 Osłona desantu w postaci Mi-24D
 W-3PL Głuszec n\b 0811 w czasie symulowanej akcji

W-3WARM Anakonda n\b 0906 - najbardziej dynamiczny element pokazu. Marynarze potrafią zadziwić publiczność swoimi możliwościami


Mi-17-1W n\b 6107 - maszyna początkowo przeznaczona dla Iraku, który jednak rozmyślił się i wolał nowe maszyny. W tej sytuacji Polska przejęła owe maszyny i dostosowała do misji afgańskiej.







 Pokaz pary Mi-24.

0 komentarze:

Prześlij komentarz