niedziela, 10 listopada 2013

Motorówka M-22

Pomocnicze jednostki pływające są niedoceniane i nierzadko zapomniane. Dlatego warto poświęcić nieco uwagi tym niepozornym ale niezbędnym jednostkom. Jako jedna z pierwszych zostanie opisana motorówka M-22. 10 listopada 1984 roku podniesiono banderę na czwartej z serii motorówek projektu M-35\MW.

M-22 jest jedną z siedmiu motorówek cumowniczych zbudowanych na zamówienie Marynarki Wojennej. Powstała w oparciu o projekt Emilka stworzony w Tczewskiej Stoczni Rzecznej. Głównym projektantem był inż. Waldemar Piłat. 

M-22 jest przeznaczona do zadań cumowniczych, manewrowych i holowniczych. Może transportować 7 osób lub 2,5 tony ładunku. 

Oprócz M-22 w MW RP, a konkretnie w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, służą jeszcze: M-12, M-21, M-35. W Morskim Oddziale Straży Granicznej pełni służbę jeszcze M-36.

Zadania jakie wykonuje motorówka M-22 wraz z załogą nie są i nie będą spektakularne (chyba, że o czymś nie wiem). Są jednak ważnym i niezbędnym elementem działań MW RP i pracy Portu Wojennego. Warto czasami zwrócić uwagę na te niepozorne jednostki i docenić ich pracę. 

Bibliografia
- J. Ciślak "Polska Marynarka Wojenna 1995". 

M-22 - motorówka cumownicza projektu M-35\MW


M-22 a na drugim planie dwie motorówki projektu Delfin.





M-22 wraz z innymi pomocniczymi jednostkami pływającymi.


 M-22 w trakcie asysty w wyjściu fregaty ORP, Gen. T. Kościuszko.
M-22 na tle innego ważnego elementu systemu logistycznego czyli ciężarówki Star 200.
 
Jeżeli masz jakieś sprostowanie albo chciałbyś podzielić się wrażeniami ze służby na M-22 pisz komentarz albo na adres michalszafran@gazeta.pl

8 komentarze:

  1. Panie Naszfotokorespondencie, kiedy nowy wpis? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Praca Panie Kolego pochłonęła mnie bez reszty. Wkrótce coś pojawi się z mojego przepastnego archiwum ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. wygrzeb cos ze swojego archiwum na temat Z-etów zwłaszcza Z-5 i Z-6 a może cos z motorówek M-7 , M-24, M-23 lub M-16 ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety mam tylko Z-9. Reszty niestety nie miałem zaszczytu fotografować :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wspomniał pan tutaj o motorówce M-5 projektu M-35, która jako pierwsza z tego typu jednostek zasiliła 45 DPJP. Następna była M-22. W latach 85-90 miałem przyjemność nimi dowodzić. Pozdrawiam serdecznie pana, oraz czytelników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z czasów kiedy zająłem się fotografią okrętów na Oksywiu była i nadal jest tylko M-22. Gratuluję służby na tak wspaniałej jednostce bez której i fregata sobie nie poradzi :)

      Usuń
    2. W czasie swojej służby miałem okazję popływać wszystkimi motorówkami i kutrami w 45dpjp. Co się tyczy motorówek M-22 i M-5, to faktycznie wykonywaliśmy wiele zadań holowniczych, zabezpieczenia regat na Zatoce Gdańskiej, zabezpieczenie różnego rodzaju strzelań w tym lotniczych z samolotów, artyleryjskich i torpedowych, z lądu i z okrętów, oraz wiele inspekcji. Jeśli ma pan jakieś pytania, to w miarę możliwości odpowiem. Mam też jedno pytanie do pana, czy ma pan jakieś informacje o motorówce sztabowej M-3. Była to motorówka reprezentacyjna szefa sztabu MW, którą też dowodziłem. Została sprzedana w latach 90tych, kiedy ja już odszedłem z marynarki. Jestem ciekaw co się z nią obecnie dzieje. Mam do niej duży sentyment.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    3. Tak naprawdę to wszystko dotyczące służby na pjp mnie interesuje. W dokumentach są tylko niewielkie wzmianki o zadaniach. Jeżeli ma Pan jakieś ciekawe wspomnienia, spostrzeżenia i ciekawostki to proszę napisać na adres michalszafran@gazeta.pl

      Co do M-3 to słyszałem plotkę (niestety nie sprawdziłem źródeł), że jakaś dawna motorówka z MW trafiła na Hel, Władysławowo, Jastarnię i służy jako jednostka rybacka.

      Usuń