piątek, 24 stycznia 2014

ORP Błyskawica - powrót z remontu

Niszczyciel ORP Błyskawica trafił na kilka dni do stoczni celem wymiany elementów zapobiegających korozji. Z tej okazji była niepowtarzalna możliwość zobaczenia popularnej Błyskotki w ruchu. Niestety od 1969 roku ORP Błyskawica może się poruszać tylko i wyłącznie w towarzystwie holowników. Grzechem byłoby nie skorzystać z takiej okazji jak powrót ze stoczni na Nabrzeże Pomorskie.

ORP Błyskawica wychodzi z portu gdyńskiego w asyście holowników i okrętu ratowniczego. Przy okazji chciałbym wyrazić moje uznanie dla projektanta kamuflażu. Przez dłuższy okres czasu nie byłem w stanie wychwycić sylwetki Błyskawicy. Okręt idealnie zlewał się z tłem zimowego portu. Jednak odpowiedni kamuflaż spełnia swoje zadanie. 

ORP Błyskawica wychodzi z gdyńskiego portu w asyście dwóch holowników (H-5, H-7) i okrętu ratowniczego ORP Maćko (R-15).




ORP Maćko - okręt ratowniczy. 



Holownik H-5.


Ten niezwykły zespół jednostek dość długo pokonywał odległość między stocznią a Nabrzeżem Pomorskim.
ORP Błyskawica i Dar Pomorza.


Holownik H-7.
Piękna i klasyczna sylwetka niszczyciela ORP Błyskawica.





Załoga ORP Błyskawica w trakcie manewru cumowania.









Okręt przywitały licznie zgromadzone mewy.
ORP Błyskawica - symbol Marynarki Wojennej RP.







Załoga Błyskawicy nie miała dziś spokojnego przedpołudnia. Cumowanie okrętu wymaga skoordynowanych działań i stałego nadzoru. Dodatkowo trzeba było współpracować z załogami dwóch holowników i okrętu ratowniczego. Przeholowanie okrętu pozbawionego własnego napędu nie jest zadaniem prostym i banalnym. Marynarze wykonali dzisiaj kawał dobrej roboty. Warto pamiętać o tym przechodząc koło okrętu-muzeum.




Cumy założone i okręt zajął swoje tradycyjne miejsce przy Nabrzeżu Pomorskim.

4 komentarze:

  1. Świetne zdjęcia. Brawo również dla fotografa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uznanie mojego amatorskiego kunsztu. Nie po to człowiek marzł aby inni nie mogli zobaczyć jak wyglądała operacja holowania Błyskawicy.

      Usuń
  2. Dziękuję za zdjęcia i zainteresowanie okrętem. Miło, że docenia Pan ciężką pracę załogi. Zdjęcia są naprawdę bardzo dobre.

    OdpowiedzUsuń
  3. Warto doceniać pracę wszystkich marynarzy służących w MW RP. Kilka razy miałem okazję i zaszczyt uczestniczyć w rejsach i poznać od kuchni jak to naprawdę wygląda. To nie jest łatwa praca.

    OdpowiedzUsuń