czwartek, 5 czerwca 2014

56. Baza Lotnicza - Mi-2

56. Baza Lotnicza czyli dawny 56 Kujawski Pułk Śmigłowców Bojowych od wielu lat użytkuje różne wersje Mi-2. W czasie mojej ostatniej wizyty w Latkowie miałem możliwość przyjrzenia się maszynom, które przez lata były trzonem Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Mi-2 początkowo został wyposażony w baterię składającą się z czterech 7,62mm km PKT i jedno działko 23 mm. Wersja ta nie sprawdziła się i podjęto decyzję o uzbrojeniu w wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych kal. 57 mm MARS-2. Dopiero w późniejszych latach powstała ostateczna wersja bojowa Mi-2URP-G. Oprócz stałego działka 23 mm, śmigłowiec przenosił cztery kierowane pociski przeciwpancerne systemu 9M14 Malutka i wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Strzała.
Mi-2URP-G po transformacji ustrojowej padły ofiarą cięć w ramach układu CFE-1 i zostały rozbrojone. Dopiero po trzech latach przywrócono im bojowe wyposażenie. Od tego momentu uzbrojone wersje Mi-2 służą do szkolenia pilotów i operatorów uzbrojenia. Ich użycie w klasycznym lub asymetrycznym konflikcie byłoby niemożliwe ze względu na brak opancerzenia, środków wykrywania celów i samoobrony. Niemniej od wielu lat to właśnie poczciwy Czajnik (bądź Plemnik) jest koniem roboczym LWL. Warto też wspomnieć o komiksie "Pilot śmigłowca" gdzie Mi-2 pilotowany przez porucznika Sławomira Karskiego. 

Bibliografia
- M. Rusiecki, "56 Kujawski Pułk Śmigłowców Bojowych", Lotnictwo Wojskowe nr 2\2003,
- M. Rusiecki, "56 Kujawski Pułk Śmigłowców Bojowych", Lotnictwo nr 5\2008
- http://gdziewojsko.wordpress.com/listy/mi-2

Mi-2URP-G n\b 7332.

Belka uzbrojenia z zamontowaną wyrzutnią pocisków Strzała.

Mi-2URP-G n\b 6922.
Mi-2URP n\b 8220.

Mi-2URP n\b 7339.
Mi-2 URP n\b 7335.
Mi-2D n\b 3829.

Mi-2URP n\b 7341.

Mi-2URP n\b 7340. Śmigłowiec zmodernizowany do użycia NVG.

Mi-2URN n\b 6923.
Mi-2P n\b 4708. Maszyna używana wcześniej w 47. SzPŚ i 13.PLT.
Belka ogonowa Mi-2.
Mi-2URP-G n\b 6945.
Mi-2D n\b 5243.

Mi-2URP n\b 7337. Śmigłowiec zmodernizowany do użycia NVG.

Mi-2R n\b 5346. Maszyna przeznaczona do działań rozpoznawczych. Jest to jeden z nielicznych Czajników w malowaniu kamuflażowym. Niestety większość śmigłowców LWL pomalowanych jest na jednolity kolor.
Mi-2URP n\b 7338.
Mi-2URP n\b 7336.

Mi-2URP-G n\b 6924. Zwraca uwagę nietypowy wzór numeru taktycznego i brak silników. Maszyna służy w czasie treningów lotniskowych służb technicznych i ratowniczych.

Uwaga śmigło czyli wirnik ogonowy Mi-2.
Na chwilę wyszło słońce pięknie oświetlając stojące Mi-2. Za kilka lat poczciwe czajniki znikną z polskich lotnisk i taki widok będzie już tylko wspomnieniem.
Mi-2 na lotnisku w Latkowie.

0 komentarze:

Prześlij komentarz