poniedziałek, 21 lipca 2014

20 lat Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej w tym roku obchodzi 20. rocznicę powstania. Z tej okazji na terenie 43. Bazy Lotnictwa Morskiego zorganizowano dzień otwarty i zaprezentowano sprzęt latający i pomocniczy.

Brygada Lotnictwa Marynarki wojennej powstała na mocy zarządzenia szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego z dnia 27 lipca 1994 roku. Głównym celem było połączenie wszystkich jednostek lotnictwa morskiego w jedną całość.
W skład BLMW weszły następujące pododdziały:
- 1. Pucki Dywizjon Lotniczy Marynarki Wojennej w Gdyni Babich Dołach,
- 2. Darłowski Dywizjon Lotniczy Marynarki Wojennej w Darłowie,
- 3. Kaszubski Dywizjon Lotniczy Marynarki Wojennej w Siemirowicach,
- 3. Batalion Zabezpieczenia w Gdyni Babich Dołach,
- 4. Batalion Zabezpieczenia w Darłowie,
- 5. Batalion Zabezpieczenia w Siemirowicach,
- 42. Dywizjon Techniczny w Gdyni Babich Dołach.

W lipcu 1996 roku patronem BLMW został kmdr por. pil. Karol Trzasko - Durski. Od tego momentu jednostka nosi nazwę Gdyńska Brygada Lotnictwa Morskiego imienia kmdr por. pil. Karola Trzaski-Durskiego.

W styczniu 2003 roku po zmianach w skład BLMW weszły:
- 28. Pucka Eskadra Lotnicza w Gdyni Babich Dołach,
- 29. Darłowska Eskadra Lotnicza w Darłowie,
- 30. Kaszubska Eskadra Lotnicza w Siemirowicach,
- 43. Baza Lotnicza Marynarki Wojennej w Gdyni Babich Dołach,
- 44. Baza Lotnicza Marynarki Wojennej w Siemirowicach i Darłowie.

Po raz ostatni zmiany w strukturze BLMW nastąpiły w 2011 roku i obecnie w jej skład wchodzą:
- 43. Baza Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach;
- 44. Baza Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach i Darłowie.

Zadania BLMW to:
- prowadzenie działań ratowniczych i rozpoznawczych,
- zwalczanie okrętów podwodnych i współpraca z okrętami Marynarki Wojennej RP,
- monitorowanie z powietrza zagrożeń ekologicznych na Morzu Bałtyckim,
- wsparcie Wojsk Specjalnych. 

Do 2003 roku w skład BLMW wchodziły samoloty myśliwskie Mig-21, których zadaniem było zwalczanie celów powietrznych i nawodnych. Niestety Migi i Iskry zostały wycofane i obecnie nie planuje się operacyjnego użycia maszyn odrzutowych przez lotnictwo morskie. 

Przyszłość BLMW to nowe maszyny ratownicze i ZOP a także plany zakupu dużych maszyn patrolowych opartych o płatowiec C-295M. Być może część zadań zostanie przejęte przez maszyny bezzałogowe. Nikt nie jest w stanie przewidzieć czy uda zrealizować się wymianę parku maszynowego. Wiadomo jednak, że lotnicy morscy będą sumiennie wykonywać powierzone im zadania i pilnować bezpieczeństwa na Bałtyku.

Podziękowania dla kmdr. ppor. Czesława Cichego za pomoc w realizacji materiału.

Bibliografia
- J. Zieliński, "Polskie lotnictwo wojskowe 1945 - 2010, 
- www.bl.mw.mil.pl

W-3WARM n\b 0906.

W-3WARM n\b 0815.


W-3RM Anakonda n\b 0506.

Okolicznościowe malowanie upamiętniające 20 lat służby śmigłowców ratowniczych w BLMW.
Piloci myśliwscy i bombowi zaznaczali na swoich maszynach zestrzelenia i loty bojowe. Ratownicy z dumą prezentują akcje ratownicze. 
Anakonda nad lotniskiem w Babich Dołach.


Opuszczanie ratownika z pokładu śmigłowca.















Mi-14PŁ n\b 1011.
Mi-14PŁ n\b 1005. W tym miejscu wyrażę ubolewanie i smutek z powodu nowego malowania maszyn Mi-14 po remoncie w WZL-1 w Łodzi. Niestety zamiast efektownego niebieskiego kamuflażu, maszyna jest cała szara (jak Mi-2). 





Otwarta komora bombowa w śmigłowcu Mi-14PŁ.









Sonar OKA-2M/Z Słowik. 

Mi-14PŁ zaprezentował magnetometr Mniszka służący do wykrywania okrętów podwodnych.







M28B Bryza 1TD n\b 1118.

M28 Bryza 1R bis n\b 0810 - zmodernizowany samolot Bryza.
M28 Bryza 1R n\b 1008.




An-28TD n\b 0723. 


Mi-2D n\b 5245 - najstarszy Mi-2 używany w BLMW.




Kabina pilotów w Mi-2 zachwyca prostotą.

Mi-2 to prawdziwy wilk morski o czym świadczy godło na maszynie n\b 5245. 
Mi-17 n\b 0608 - dawna maszyna należąca do 103. Pułku Lotniczego Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W BLMW używana jest do zadań transportowych.
Rzadko spotykany duet czyli ciągnik Ursus i śmigłowiec Mi-17.



Mi-17 n\b 0608.

Kaman SH-2G n\b 3545.

Oprócz maszyn należących do BLMW pojawili się goście z Sił Powietrznych.
Mig-29 n\b 4101 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego. 







Casa C-295M n\b 024 z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie.





Rampa ładunkowa samolotu C-295M.

57 mm armata przeciwlotnicza S-60.

Ciągniki rolnicze Ursus są wykorzystywane na lotnisku jako ciągniki lotniskowe.
Luzes V\D na podwoziu Stara 266M2.



Wieża kontroli lotów w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego.
Miło jest zobaczyć ruch na lotnisku w Babich Dołach. Choć nie byłbym sobą gdybym po raz 37 nie wspomniał o pokazach lotniczych z roku 1995 i 1998. To były pokazy lotnicze... Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś taka wielka impreza zostanie zorganizowana na Babich Dołach.

5 komentarze:

  1. Świetne zdjęcia wykonane w dniu przylotu sprzętu na pokazy. W sobotę też było świetnie bo doszły imprezy i stoiska towarzyszące. Dziękuję za ten fotoreportaż. Tak trzymać !!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień otwarty był skrajnie słaby w stosunku do zapowiedzi.
    Dla osób postronnych było po prostu nudno.
    Trochę szkoda.
    Za to Autor powyższego reportażu zrobił naprawdę piękne zdjęcia...

    OdpowiedzUsuń
  3. Jedyne co wypadło to pokaz dynamiczny śmigłowca SH-2G. Reszta pozostała bez zmian. Niestety czasy Air Show 95 i 98 minęły bezpowrotnie. Osobiście nie uważam, że pokaz na Babich Dołach był słabszy w stosunku do innych imprez lotniczych tego typu w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli chodzi o malowanie PŁ-ów- 1008 będzie pierwszy i ostatni w szarym malowaniu. To taki kwiatek na koniec eksploatacji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ufff. Wiem, że maszyna wojskowa powinna mieć ochronne barwy, ale jakoś przyzwyczaiłem się do Orki czy paszczy rekina na Mi-14. Szary Haze jest po prostu smutny. Dziękuję za informację.

    OdpowiedzUsuń