wtorek, 12 sierpnia 2014

Muzeum Techniki Wojskowej "Gryf"

Muzeum Techniki Wojskowej "Gryf" powstało w kwietniu 2013 roku. Dzięki uprzejmości Mariana Koteckiego miałem możliwość odwiedzić siedzibę muzeum, która znajduje się w Żukowie. Na terenie należącym do Przedsiębiorstwa Autobusowego "Gryf" zgromadzone są liczne eksponaty. Niestety skromne możliwości lokalowe nie pozwalają na odpowiednie zaprezentowanie pojazdów.

W lutym 2014 roku Agencja Mienia Wojskowego przekazała muzeum teren dawnej JW 1068 znajdujący się w gdyńskiej Dąbrówce. "Gryf" nie będzie kolejną placówką w którym królują stacjonarne eksponaty. Głównym zamierzeniem będą dynamiczne pokazy sprzętu wzbogacone o prezentacje członków grup rekonstrukcyjnych. Dość często sprzęt z Żukowa pojawia się w rekonstrukcjach na terenie całego kraju. W najbliższym czasie muzeum wzbogaci się o nowe pancerne eksponaty a także uruchomione będą kolejne pojazdy.

Kibicuję działaniom Muzeum Techniki Wojskowej "Gryf" i jestem przekonany, że wkrótce na Pomorzu powstanie muzeum do którego będę z przyjemnością wracał.

Więcej szczegółów na stronie internetowej
Replika czołgu PzKpfwV Panther. Zbudowano ją w oparciu o podzespoły T-55. Obecne malowanie jest dziełem Arkadiusza Wróbla i nawiązuje do powstańczego czołgu o nazwie Pudel. Wóz w tym malowaniu wziął udział w zdjęciach do serialu "Czas Honoru - Powstanie". Wcześniej brał udział w zdjęciach do filmu Jana Komasy "Miasto 44".


Przedział silnikowy transportera półgąsienicowego. W oparciu o podwozie czeskiej wersji OT-810 powstał Sd.Kfz. 251 Ausf. D.

Wnętrze przedziału transportowego w półgąsienicowym transporterze opancerzonym.

Magirus Klöckner Humboldt Deutz S 3000 i Opel Blitz 1.5t.
GMC CCKW353 - amerykańska ciężarówka będąca koniem roboczym wojsk sprzymierzonych w okresie II wojny światowej.
40 mm armata przeciwlotnicza M2 A1 - amerykańska wersja legendarnego Boforsa. Rocznik produkcji 1943.
T-34\85 - wóz ten wcześniej stał w Gdańsku koło Willi Rekin.
ISU-152. Pojazd ten niestety pozbawiony jest swojego głównego atutu jakim było 152 mm działo. O ile nie jest trudno pozyskać odpowiednią armatę to z jarzmem jest największy kłopot. Mam nadzieję, że "Gryf" poradzi sobie z tym problemem i będzie możliwość zobaczenia kompletnego ISU w czasie jazdy.

Wnętrze pojazdu ISU-152.



T-55AM Merida.
Trenażer czołgu T-72.
Przekrój wieży czołgu T-72.
Na terenie "Gryfa" można znaleźć różne pojazdy chociażby jeden z elementów zestawu plot Kub.
W warsztatach prowadzone są prace remontowe zabytkowych pojazdów. Dwie niemieckie ciężarówki przechodzą obecnie remont i wkrótce zasilą flotę muzeum. Odpowiednie zaplecze warsztatowe pozwala na odpowiednie zadbanie o sprzęt.

Kolejny T-34-85. Kadłub jest wojennej produkcji i został uszkodzony w trakcie walk. Najprawdopodobniej trafienie przy pomocy ręcznej broni ppanc. W późniejszym okresie wóz został ściągnięty z pobojowiska i poddany renowacji w zakładach Bumar Łabędy. Po wycofaniu służył jako cel poligonowy i obecnie po remoncie prezentuje się wyśmienicie.

Mercedes Benz L 3000.

BRDM-2.

Oprócz pojazdów na terenie muzeum znajduje się niewielka wystawa sprzętu. Znacznie liczniejsze zbiory znajdują się w magazynach.


Panzerfaust 30 Klein. 

Raketenpanzerbüchse Panzerschreck.

Panzerfaust 3.


9M14 Malutka. 
Hełmofony czołgowe.
Działo bezodrzutowe B-10.

Czołgowy karabin maszynowy DT kal. 7,62 mm.


Kolekcja gąsienic od czołgów z okresu II wojny światowej.
Element polowej łaźni.
Po wojnie formacje bezpieczeństwa w Polsce masowo używały niemieckich hełmów. Obecnie hełmy z polskimi orłami są dość dużym rarytasem wśród kolekcjonerów.

Maszyna do pisania Mercedes Prima.

0 komentarze:

Prześlij komentarz