poniedziałek, 18 maja 2015

3. Kujawski Piknik Śmigłowcowy

16 maja na lotnisku w Latkowie odbył się 3. Kujawski Piknik Śmigłowcowy. Impreza jest organizowana od trzech lat z okazji święta 56. Bazy Lotniczej. Poprzednie edycje wzbudziły u mnie pozytywne emocje i w tym roku również musiałem pojawić się w Latkowie.

Lotnictwo Wojsk Lądowych czekają w najbliższych latach poważne zmiany. Jednostka w Pruszczu Gdańskim zostanie całkowicie rozwiązana, na wyposażenie wejdą śmigłowce Caracal i w bliżej nieokreślonej przyszłości nowe maszyny uderzeniowe. Oby jak najsprawniej i najszybciej doszło do modernizacji technicznej LWL.

Mi-2URP-G n\b 7332. Mi-2 są wykorzystywane do szkolenia i podtrzymywania nawyków operatorów uzbrojenia. Sprawdzają się także jako maszyny szkolne i dyspozycyjne, odciążając inne typy śmigłowców. 

Belka uzbrojenia z zamontowaną wyrzutnią pocisków Strzała.

Mi-2Ch n\b 6004. Maszyna ta dostosowana jest do stawiania zasłony dymnej przy użyciu aparatury WZD-80. Wykorzystuje się do tego gazy spalinowe pochodzące z silników. Wersja Ch nazywana jest potocznie Chekla.

Czas legendarnego Hinda również wkrótce się zakończy.
Mi-24D n\b 211. Maszyna pochodząca z dawnej armii NRD, przekazana Polsce w 1995 roku.

 Kabina transportowa Mi-24D.






Mi-24W n\b 734.Maszyna nosi godło czerwonego skorpiona nawiązującego do godła 49 pśb.

 Mi-24 z 56. Bazy Lotniczej. 
Mi-24W n\b 739.

Mi-24D n\b 457.

Godło 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych.
Mi-24D n\b 456 w hangarze.
Kiedy czekałem na zrobienie ujęcia Mi-24 bez tłumu ludzi, moją uwagę zwróciły tablice szkoleniowe używane przez techników.


Zmodernizowane do standardu Głuszec, śmigłowce W-3 wypełniają działania CSAR i wsparcia ogniowego pododdziałów naziemnych.
 W-3PL Głuszec n\b 0811.
 Ruchome stanowisko z 12,7 mm WKM-Bz, kierowanym za pomocą celownika nahełmowego.



 Głowica optoelektroniczna Głuszca.

 Mi-17AE n\b 607 - śmigłowiec ewakuacji rannych.



 Star 944.
 Jelcz 662.
 Kuter holowniczy KH-200.

 Rosomak przeznaczony do szkolenia i nauki jazdy, należący do CSAiU.
 Wyrzutnia rakietowa RM-70.
Armatohaubica wz. 1977 Dana.
Armatohaubica 2S1 Goździk.
 Defilada powietrzna 56. Bazy Lotniczej.






Blok pokazów w powietrzu rozpoczęła para Su-22, wykonując efektowny przelot nad lotniskiem w Latkowie.



Kolejnym punktem programu był pokaz Zespołu Akrobacyjnego "Orlik". Na ziemi znajdował się zespół, którego zadaniem było nagranie całego pokazu (w celu wyłapania ewentualnych błędów) i koordynowanie działań w powietrzu. 

Zespół Akrobacyjny "Orlik". Ich występ mnie zachwycił. Nie ma to jak piloci prawdziwych wojskowych maszyn a nie kompozytowe zabawki z logiem napoju energetycznego.










Pokaz pary Orlików. Jedna z maszyn była lustrzanym odbiciem samolotu prowadzącego.








Mijanka samolotów z Zespołu Akrobacyjnego "Orlik".

PZL-130TC-II Orlik, Zespół Akrobacyjny "Orlik".













Kolejnym punktem był pokaz działań kawalerii powietrznej i symulowana akcja zatrzymania podejrzanych osobników. Działania tego typu były szeroko stosowane w Iraku.

W-3W n\b 0612.




Mi-17-1W n\b 6102.



W-3WA n\b 0806. Maszyna w klasycznym zielono-brązowym malowaniu.




Impreza w Latkowie nie mogłaby się odbyć bez pokazu Mi-24.

Mi-24D n\b 271 z 49. Bazy Lotniczej.


Ukłon przed licznie zgromadzoną publicznością.



Pokaz pilotażu pary Mi-24D.






Lądowanie Mi-24 na lotnisku w Latkowie.

0 komentarze:

Prześlij komentarz