piątek, 23 października 2015

F-105D Thunderchief w Krakowie

22 października 1955 roku swój pierwszy lot odbył samolot Republic F-105.

F-105 był prostą i nieskomplikowaną maszyną, której głównym celem było przenoszenie bomb (i demokracji) na terytorium przeciwnika. F-105 zastąpił w tej roli F-84F Thunderstreak. Wraz z powszechnym dostępem do taktycznej broni jądrowej F-105 stał się jej nosicielem i miał w wojnie z Układem Warszawskim i ZSRR bombardować m.in. terytorium Polski. Do tego nie doszło, ale F-105 był związany z jednym Polakiem. Zanim przejdę to historii samolotu z krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego warto odnotować udział Thudów w wojnie wietnamskiej. Poniosły tam spore straty od rakiet S-75. Łącznie stracono aż 397 maszyn F-105. Piloci Thudów potrafili skutecznie walczyć z myśliwcami Wietnamu Północnego. Po Wietnamie F-105 zaczął być stopniowo wycofywany i zastępowany przez F-4 Phantom. Ostatnie samoloty wyszły z linii do połowy lat osiemdziesiątych.

W Krakowie w Muzeum Lotnictwa Polskiego znajduje się jeden egzemplarz F-105D Thunderchief. Jest to maszyna używana przez Donalda Kutynę pilota USAF, polskiego pochodzenia. W czasie wojny wietnamskiej latał bojowo na F-105 i odbył 120 misji. Po powrocie do Stanów pełnił wiele wysokich funkcji w USAF osiągając najwyższy stopień generalski. Badał przyczyny katastrofy promu kosmicznego Challenger. 

Samolot na którym latał został przekazany do Imperial War Museum w Duxford. Na mocy porozumienia z krakowskim MLP trafił do Polski i przeszedł gruntowną renowację. Obecnie nosi malowanie z okresu wojny wietnamskiej.

F-105 Thunderchief w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Sylwetka maszyny jest bardzo prosta. To silnik obudowany przez płatowiec.

Podwozie F-105.

Polish Glider - polski szybowiec oznaczało fatalne właściwości lotne w przypadku uszkodzenia płatowca lub awarii. W Polsce używa się określenia - drzwi od stodoły lub latające żelazko.


Yankee Air Polak - Wietnamczycy określali amerykańskich pilotów jako Yankee Air Pirate. Donald Kutyna nazwał swój samolot Yankee Air Polak i ozdobił pięknym polskim godłem.




F-105D w 2015 roku.
F-105D w 2011 roku.


2 komentarze:

  1. "której głównym celem było przenoszenie bomb (i demokracji) na terytorium przeciwnika" - hasło jak z Trybuny Ludu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak pisało się licencjat i magisterkę z okresu PRL to czasami takie lekkie naleciałości pozostają ;)

      A tak na poważnie to ten samolot początkowo został do tego stworzony. Przenieść jak najwięcej bomb na terytorium przeciwnika.

      Usuń