niedziela, 4 października 2015

Na polu chwały 1920 - Poznań

3 października na terenie poznańskiej Cytadeli odbył się zlot historyczny "Na polu chwały 1920". Uświetniono 95 rocznicę zwycięstwa nad Armią Czerwoną. Przy okazji zachęcano do głosowania nad projektem Ożywienia Rudego czyli remontu czołgu T-34\85. Jeżeli ktoś jest z Poznania i może wziąć udział w głosowaniu nad budżetem obywatelskim to warto wesprzeć tą inicjatywę.

Ze względu na udział w innej imprezie na terenie miasta dotarłem dopiero na koniec imprezy. Niemniej zostałem pozytywnie zaskoczony profesjonalizmem rekonstruktorów a także ciekawymi pojazdami używanymi w 1920 roku. Samochody pancerne z okresu walk z bolszewikami wyglądają topornie. Ale w swoim czasie stanowiły groźny oręż i wielokrotnie decydowały o zwycięstwie lub porażce.

Ford Tf-c. Jest to pierwszy samochód pancerny zbudowany w Polsce. Właścicielem repliki jest pan Andrzej Godlewski. Łącznie wyprodukowano 16 lub 17 egzemplarzy zbudowanych w oparciu o Forda T.


Samochód pancerny Austin-Putiłow "Poznańczyk". Wóz o nazwie własnej Stieńka Razin został porzucony przez bolszewików a następnie zdobyty przed oddziały polskie w maju 1920 roku. Wszedł w skład Wielkopolskiego Plutonu Samochodów Pancernych jako Poznańczyk. Replika pojazdu jest własnością pana Artura Sobieraja.



 Zaskoczył mnie kierunek w jakim poruszał się Poznańczyk. Wóz miał zdwojony układ kierowniczy.


Samochód pancerny Russo-Bałt C24\40. Replika jest własnością Przasnyskiego Stowarzyszenia Historii Ożywionej.



Moździerz Leichte Minenwerfer wz. 16.


Stahlhelm i Mauser.

0 komentarze:

Prześlij komentarz