sobota, 21 listopada 2015

U34 w Gdyni

20 listopada 2015 roku do gdyńskiego Portu Wojennego zawinął niemiecki okręt podwodny U34.

Prace nad U34 rozpoczęły się w 2001 roku i jednostka została zwodowana po czterech latach. W 2007 roku weszła w skład Deutsche Marine. Łącznie niemiecka flota okrętów typu 212A liczyć będzie 6 egzemplarzy. Włoska Marine Militare również używa okrętów tego typu. Okręty tego typu wykorzystują system AIP czyli napędu niezależnego od powietrza. W 2013 roku U32 ustanowił rekord zanurzenia. Przez 18 dni nie wynurzał się na powierzchnię i przebył trasę z Niemiec na Florydę. Okręt zbudowany jest w technologii maksymalnie redukującej emisję akustyczną.

Wizyta U34 związana jest z planami zakupu nowych okrętów podwodnych w ramach programu "Orka". Marynarka Wojenna RP chcąc zachować zdolności do prowadzenia wojny podwodnej musi znaleźć następców dla okrętów typu Kobben i jedynaka w postaci ORP Orzeł. Doraźne rozwiązania w postaci kolejnych używanych okrętów były dobrym rozwiązaniem, ale w minionym okresie. Teraz trzeba kupić nowe okręty podwodne. Do przetargu, oprócz Niemców, przymierzają się Francuzi z DCNS (Scorpene) i Szwedzi z SAAB (A26 Viking). Każda z konstrukcji ma wady i zalety. Osobiście jednak skłoniłbym się ku niemieckiej propozycji. Ponad 100 lat tradycji zobowiązuje.
Oby udało się pozytywnie rozstrzygnąć przetarg bo jeżeli będą jakieś zawirowania czasowo-finasnowe to za kilka lat o naszej flocie podwodnej będziemy pisać w czasie przeszłym...

Podziękowania dla Marynarki Wojennej RP za pomoc w realizacji materiału.

U34 wchodzi do Gdyni.



Dowodca U34, kapitänleutnant Kai Nickelsdorf czuwa nad cumowaniem okrętu.


Holownik asystował przy cumowaniu okrętu podwodnego.







Stery niemieckiego okrętu podwodnego.

Dowódca U34 - kapitänleutnant Kai Nickelsdorf

Niemiecka bandera w porcie w Gdyni.
Dziób okrętu podwodnego zawsze zajęty jest przez wyrzutnie torpedowe. Typ 212A posiada 6 wyrzutni o kalibrze 533 mm. Okręt może przenosić 13 torped.


Niemiecki uboot w gdyńskim porcie.

0 komentarze:

Prześlij komentarz