niedziela, 14 lutego 2016

F-84F Thunderstreak

14 lutego 1951 roku oblatano prototyp samolotu Republic F-84F Thunderstreak. 

F-84F był zmodyfikowaną wersją F-84 Thunderjet. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą były skrzydła o skośnym profilu. F-84F miał spełniać zadania podobne jak jego legendarny przodek P-47. Działania myśliwsko-bombowe i szturmowe to domena maszyn firmy Republic. 

F-84F trafił do wielu europejskich państw NATO. Używały go m.in.: Grecja, Holandia, Włochy, Norwegia, RFN, Dania i Francja. Belgijskie siły powietrzne wykorzystywały w latach 1955-1972 łącznie 232 sztuki F-84F\RF-84F. Thunderstreaki zostały zastąpione przez F-104 i Mirage 5BA.

Bibliografia
- http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=289&w=p
- http://www.thunderstreaks.com/f-84f/belgian-thunderstreaks-period-of-active-service/

F-84F Thunderstreak, n\b 036 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Samolot ten przez wiele lat był pomocą naukową w Technische School Antwerpen. W 2008 roku przetrwał pożar opuszczonego budynku tej szkoły i trafił do muzeum w Brukseli. Później trafił do Polski, gdzie przeszedł renowację i stał się eksponatem MLP.

Dziób F-84F to cztery wkm 12,7 mm.



Następcą F-84F był Mirage 5BA.
Następcą Mirage 5 został F-16.

0 komentarze:

Prześlij komentarz