piątek, 4 marca 2016

F-104 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

4 marca 1954 roku oblatany został samolot myśliwski F-104 Starfighter. Samolot miał fatalne właściwości pilotażowe (nazywano go Widow Maker), uzbrojenie też nie było imponujące. Mimo tego maszyna przez wiele lat stanowiła dość ważny element lotnictwa państw NATO i stanowiła przeciwwagę dla setek Migów i Limów. Łącznie wyprodukowano 2578 egzemplarzy F-104.

Bibliografia
- http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=171&w=p
- http://www.milfly.dk/pdf/f104uk.pdf

CF-104, Flyvevåbnet, Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.



Canadair CF-104, 12855 - maszyna wyprodukowana na licencji przez Kandyjczyków w 1962 roku. W 1972 roku przeszła modernizację a ostatecznie została wycofana w styczniu 1984 roku. Maszyna o numerze bocznym R-855 służyła w 726. dywizjonie Flyvevåbnet (Duńskich Sił Powietrznych) w bazie Aalborg.


Włochy najdłużej operacyjnie używali Starfighterów. Kraje NATO wycofały F-104 w latach osiemdziesiątych. Włoskie Siły Powietrzne do 2004 roku wykorzystywały F-104 do celów obrony powietrznej. Samoloty przeszły szereg modyfikacji w latach siedemdziesiątych i pod koniec osiemdziesiątych. W związku z opóźnieniami programu Eurofighter to F-104 był strażnikiem nieba nad Italią.
Aeritalia F-104 S ASA-M, n\b MM 6876. Maszyna użytkowana przez 9º Stormo "Francesco Baracca" z bazy Grazzanise koło Neapolu.
NASARR R-21G/H - radar włoskiego F-104S ASA-M.


0 komentarze:

Prześlij komentarz