wtorek, 1 marca 2016

THL-5 czyli z Wietnamu do Bielska-Białej

W Polsce w latach sześćdziesiątych nastąpił bardzo duży rozwój lotnictwa śmigłowcowego. Licencyjne SM-1 i SM-2 a także nieliczne Mi-4 stawały się ważnym elementem Sił Zbrojnych Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Lata siedemdziesiąte przyniosły kolejne nowe wiropłaty w postaci Mi-2, Mi-8 i Mi-24. Oprócz zmian w parku maszynowym na głowach pilotów śmigłowcowych również zagościła nowa jakość. Był to kask lotniczy THL-5. Jeszcze przez lata ta konstrukcja będzie podstawowym wyposażeniem pilota śmigłowca.

Dziwnym zbiegiem okoliczności nowa polska konstrukcja hełmu wzięła swój początek gdzieś w wietnamskiej dżungli. I wpłynęła na polskich inżynierów jak F-5 i A-37.
Początkowo piloci latali w kaskach THL-2 i THL-3. Nie była to zaawansowana konstrukcja i tak naprawdę był to zwykły ochronny czerep. Łączność zapewniała klasyczna pilotka. Nowa konstrukcja musiała spełniać już coraz większe wymagania użytkownika.

Wojna w Wietnamie była konfliktem w którym wojska amerykańskie na niespotykaną dotąd skalę wykorzystywały śmigłowce. Piloci latali w kaskach APH i SPH-4. Ta ostatnia konstrukcja posłużyła za wzór dla nowego polskiego hełmu. Pod koniec lat sześćdziesiątych do Polski z Wietnamu trafiła nieokreślona liczba amerykańskich hełmów lotniczych. Warto wspomnieć, że starano się pozyskać jak największą ilość sprzętu armii amerykańskiej w celu przebadania i wykorzystania niektórych rozwiązań w rodzimym przemyśle.

W Bielsku-Białej w Zakładach Doświadczalnych Rozwoju i Budowy Szybowców zespół pod kierownictwem inżyniera Stawowczyka wykonał kopię amerykańskiego SPH-4, która po modyfikacjach stała się Twardym Hełmem Lotniczym 5 (THL-5). THL-5 stał się podstawowym nakryciem głowy dla pilotów śmigłowców w Polsce. Trafił również na pokłady okrętów MW RP.


SPH-4.
THL-5C. Miłośnicy serialu 07 zgłoś się w jednym z odcinków zobaczą biały THL-5C na głowie pani pilotującej milicyjnego Mi-2.
SPH-4.
 THL-5C
 Późniejsza wersja THL-5.

1.EśSz czyli 1. Eskadra Śmigłowców Szturmowych 49. Pułku Śmigłowców Bojowych. 



Na zdjęciach widać głęboką inspirację amerykańską konstrukcją. Różnice polegają na różnym wyposażeniu wewnętrznym a także innej objętości nisz na słuchawki.


THL-5 dalej jest produkowany przez bielską firmę FAS. Dalej jest to podstawowy hełm pilotów śmigłowców w Polsce.


Podziękowania dla Dariusza Borkowskiego za pomoc w realizacji materiału.

2 komentarze:

  1. Witam. Sam zajmuję sie kolekcjonowaniem hełmów lotniczych. Warto przy okazji SPH-4 i THL-5 wspomniec że THL-2/3 tez były kopią amerykańskich hełmów które podobnym sposobem (jak SPH-4) trafiły do polski tyle ze .... z innej wojny. W czasie wojny w korei piloci F-86 latali w hełmach P-4
    http://www.usmilitariaforum.com/forums/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=192007
    http://images1.hellotrade.com/data2/PX/KB/HELLOTD-1867918/image_aug12_086_600-250x250.jpg

    Kiedy amerykanie je wycofali z użytku, my swoje THL-2 i 3 wprowadzaliśmy na użytek w raz z nowymi samolotami Mig-21

    Pozdrawiam Cygan
    cygan251@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat nie mam w kolekcji P-4 i nie mogę porównać z hełmem THL-2 i 3. Ale dzięki za podpowiedź :)

      Usuń