niedziela, 17 lipca 2016

44. Baza Lotnictwa Morskiego - Dzień Otwarty 2016

16 lipca na terenie 44. Bazy Lotnictwa Morskiego zorganizowano imprezę z okazji rocznicy powołania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej i święta jednostki w Siemirowicach. Przy okazji uczczono 60 lecie lądowania pierwszego samolotu odrzutowego w Siemirowicach. W 1956 roku na lotnisku pojawił się Ił-28R i od tego momentu baza ta stała się miejscem stacjonowania maszyn rozpoznawczych Marynarki Wojennej.

Z tej okazji BLMW wraz z gośćmi z Sił Powietrznych i Wojsk Lądowych zaprezentowali swoje maszyny na niebie i na ziemi

Na początek samoloty związane z lotniczą historią Siemirowic. Lim-6MR n\b 101 służył w 7. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego MW. Został wycofany z użycia w 1984 roku i przez następne lata stał jako pomnik na terenie jednostki. Poddano go gruntownej renowacji i obecnie prezentuje się wyśmienicie.




Niestety Lim z osiedla w Siemirowicach prezentuje się znacznie gorzej. Mam nadzieję, że końcu ruszy sprawa jego renowacji. Na Pomorzu mamy tylko dwa Limy i obydwie sztuki znajdują się w Siemirowicach. Warto aby drugi siemirowicki egzemplarz wyglądał tak jak na to zasługuje. Pasjonatów i ludzi oddanych Marynarce Wojennej nie brakuje w okolicy i może warto zabrać się za renowację?
Drugą z perełek imprezy była Iskra. Maszyna ta służyła w7. Pułku Lotnictwa Specjalnego MW a następnie w 3. Dywizjonie Lotniczym Marynarki Wojennej. Zmodernizowano ją do standardu TS-11R Novax dzięki czemu mogła prowadzić działania rozpoznawcze. Wersja TS-11R Novax posiadała radar Bendix King RDS-81, odbiornik GPS i ulepszoną radiostację. W 2004 roku wycofano z BLMW Iskry, które trafiły do różnych jednostek lotniczych w kraju.

 C-130E Herkules n\b 1504.


 C-130E Herkules n\b 1504 Charlene.
C-295M n\b 023.

Mi-24W z 56. Bazy Lotniczej. Maszyna zaprezentowała się w powietrzu prezentując właściwości lotne podstawowego śmigłowca szturmowego w Wojsku Polskim.
Taka forma startu pozwala na użycie maszyn z maksymalnym ładunkiem bojowym przy dużej temperaturze powietrza.






Mi-14PŁ n\b 1001 Orka.










W-3RM Anakonda n\b 0813.




W-3PL Głuszec.
 Mig-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego.




Przelot pary Su-22M4. Tym razem nie był to nudny pokaz, ale dość dobrze przygotowana prezentacja Su-22M4 w nowym malowaniu.
Mijanka pary Su-22M4.
Su-22M4 odpalający pułapki termiczne przeciwko pociskom powietrze-powietrze i ziemia-powietrze.


Su-22M4 z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego.


F-16C n\b 4056 czyli F-16 Tiger Demo Team. Najbardziej efektowny pokaz w powietrzu. 





Ostatnim elementem pokazow w powietrzu był Zespół Akrobacyjny "Orlik", który zaprezentował swój tradycyjny program akrobacyjny.










Hangary z minionej epoki.

Siemirowice to baza Morskiej Jednostki Rakietowej (kiedyś Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy) im. kmdr. Zbigniewa Przybyszewskiego.




 Ford F-350 Super Duty służy jako ciągnik lotniskowy. Zastąpił popularne traktory Ursus i Zetor.

M28 Bryza 1R,, n\b 1017. Maszyna w okolicznościowym malowaniu nawiązującym do samolotu Vickers Wellington z 304 Dywizjonu PSP na Zachodzie. Współautorem malowania jest kmdr ppor. Jakub Murzynowski. Bryza 1017 nosi przydomek Biała Dama.




M28 Bryza 1R bis n\b 0810. Maszyna ta została zmodernizowana, ale koncepcja powiększenia możliwości bojowych Bryzy nie przyniosła oczekiwanych rezultatów. Obecnie zamiast modernizacji do standardu Bryza Bis planuje się pozyskanie maszyn ZOP i rozpoznawczych zbudowanych w oparciu o samolot C-295M.


M28 Bryza 1R n\b 1008.

Dzięki uprzejmości pana Henryka Gniecha miałem możliwość zobaczyć Bryzy w hangarze. To w tym miejscu przywracana jest sprawność samolotów, które patrolują polskie wybrzeże. Służba nad morzem wymaga zachowania nieustannej sprawności maszyn. 
M28 Bryza 1R n\b 1114. 




M28 Bryza 1E n\b 0405 - samolot rozpoznania ekologicznego.


 M28 Bryza 1R n\b 1006.

0 komentarze:

Prześlij komentarz