poniedziałek, 1 sierpnia 2016

Lotniczy Puck 2016 - R-XIIIG\hydro

Pasjonaci skupieni wokół Stowarzyszenia Historycznego Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku i Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, podjęli się budowy repliki wodnosamolotu Lublin R-XIIIG/hydro n\b 714. W zeszłym roku prezentowano tylko sam kadłub natomiast w 2016 roku maszyna zaprezentowała się na docelowych pływakach i wraz z tymczasowymi skrzydłami.

Lublin R-XIIIG/hydro n\b 714, Lotniczy Puck 2016.

W czasie rekonstrukcji kmdr. Mariusz Konarski wcielił się w rolę pilota maszyny.

Skrzydła zostały zamontowane 31 lipca i kiedy rankiem przyjechałem do Pucka ujrzałem polski wodnosamolot na wodach Zatoki Puckiej. Nic nie równa się z widokiem kołyszącego się na wodzie przedwojennego hydroplanu.





 Niestety na Zatoce Puckiej dominują wiatraki elektrowni wiatrowych a nie wodnosamoloty.
 R-XIIIG\hydro n\b 714 na wodach Zatoki Puckiej.


7,92mm karabin maszynowy Vickers F na stanowisku obserwatora i strzelca pokładowego. Była to jedyna forma samoobrony przed wrogimi samolotami.



Mam nadzieję, że postęp prac umożliwi zaprezentowanie tej maszyny w ruchu. Niestety nie będzie to prawdziwy lot. Niemniej wystarczy, że po wielu latach na wodach Zatoki Puckiej zagości widok startującego wodnosamolotu. 

4 komentarze:

  1. Kolego Michale, pozwolę sobie na drobną korektę. Przed wojną uzbrojeniem naszych samolotów w tym także Lublinów R XIII z MDL'otu były 7,92mm karabiny maszynowe Vickers F, a nie K.
    Broń ta w wersji K wyglądała zupełnie inaczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za korektę. Faktycznie to zupełnie inne konstrukcje :)

      Usuń
    2. A skąd taki kolor na górze? Zawsze myślałem, że morskie lubliny były szare, a nie zielone.

      Usuń
    3. Jak tylko dotrę do swojej literatury to sprawdzę malowania Lublinów R-XIII. Niemniej część z tych maszyn była faktycznie zielona m.in. 710.

      Usuń