sobota, 25 sierpnia 2018

Kaman SH-2G w MW RP - 15 lat

Śmigłowce pokładowe Kaman SH-2G już od 15 lat są w służbie MW RP. Z tej okazji 15 ujęć tych śmigłowców i fragment tekstu o historii wiropłatów w MW
Śmigłowce MW 1960 - 2010 - wiekdwudziesty.pl

Tradycyjnie podziękowania dla Marynarki Wojennej RP za to, że trzykrotnie mogłem oglądać SH-2G w ich naturalnym środowisko czyli na wodach Zatoki Gdańskiej. 

25 sierpnia 2003 roku z niemieckiej bazy w Nordholz przyleciały do Polski dwa ostatnie śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite. Od tego dnia zaczęło funkcjonować w Polsce lotnictwo pokładowe z prawdziwego znaczenia. Wcześniej piloci Marynarki Wojennej okazyjnie lądowali na polskich okrętach przystosowanych do przyjmowania maszyn. Czasami korzystano również z okazji i wykonywano starty oraz lądowania na jednostkach goszczących w polskich portach. Jedyną dość regularną okazją były loty na platformę Petrobalticu. Wraz z przejęciem od Stanów Zjednoczonych fregat typu Oliver Hazard Perry pojawiła się kwestia śmigłowców pokładowych. Jedynymi dostępnymi maszynami były właśnie SH-2G. Z przyczyn finansowych nie było Polski stać na zakup znacznie nowocześniejszych maszyn typu SH-60 Seahawk, natomiast inne rozwiązania, w postaci używanych Lynxów czy AB-212, nie wchodziły w grę. Ostanie SH-2G zostały wycofane z US Navy w czerwcu 2001 roku. Pod koniec 2001 roku cztery sztuki SH-2G stały się polską własnością i zostały poddane remontowi w Kaman Aerospace w Bloomfield. Są to ostatnie seryjne, a zarazem najnowsze maszyny SH-2G wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych. Opuściły hale montażowe Kamana w latach 1992-93. W maju 2002 roku na Babie Doły trafiła dokumentacja techniczna i eksploatacyjna licząca łącznie trzy kontenery. Pierwszy lot w polskiej przestrzeni powietrznej miał miejsce 27 września 2002 roku. Start odbył się z fregaty 273. Wówczas przybyły dwie maszyny o numerach burtowych 163544 i 163546.
W sierpniu 2003 roku do Polski trafiły dwie pozostałe maszyny, czyli 3543 i 3545. Śmigłowce nie są bezwzględnie przyporządkowane konkretnej jednostce. .
Podstawowe zadania śmigłowców Kaman SH-2G to:
– zwalczanie okrętów podwodnych,
– wykrywanie i wskazywanie celów nawodnych,
– SAR, loty transportowe (na haku można przewieźć 1800 kg ładunku) i wsparcie sił specjalnych.
Podjęto również modernizację maszyn w celu zwiększenia ich możliwości bojowych. Dzięki temu możliwe jest przenoszenie torped MU-90 Impact, a także montowanie karabinu maszynowego PK. Pierwsza modyfikacja była spowodowana wprowadzaniem do sił ZOP torpedy MU-90 o znacznie lepszych parametrach niż amerykańska Mk. 46. Natomiast łoże do montażu PK jest wynikiem doświadczeń z operacji Active Endeavour.

Śmigłowce SH-2G będą służyły w MW RP do momentu kiedy nie będzie można ich używać ze względów technicznych. Producent już nie zapewnia obsługi tych wiropłatów i coraz ciężej utrzymać je w sprawności bojowej. Ale personel 43. Bazy Lotnictwa Morskiego robi wszystko żeby ten smutny moment nadszedł jak najpóźniej. Co będzie dalej? Nic nie wiadomo bo od lat nie ma spójnych decyzji odnośnie Marynarki Wojennej i lotnictwa.

SH-2G - Parada Morska i Lotnicza 2013
SH-2G - Parada Morska i Lotnicza 2011











Lądowanie śmigłowca pokładowego na pokładzie fregaty rakietowej ORP Gen. T. Kościuszko.

0 komentarze:

Prześlij komentarz